Donderdag - Rainbow Center Yishun Park School (YPS)

Na de lunch in een winkelcentrum een blok van de school van bestemming vandaan, ook hier opgewacht bij de poort voor een ogenschijnlijk mooi en nieuw gebouw. Het Rainbow Center Yishun Park School (YPS).

Rainbow Center Yishun Park School (YPS)

Terwijl we het gebouw binnenliepen en op weg gingen naar de ontvangsruimte, viel al gelijk het oog op het grote zwembad midden in het gebouw. Tijdens de rondleiding bleek dit niet het enige, want ook op de binnenplaats, paralel aan deze, was een kleine atletiekbaan. Gaaf!
Tijdens de inleiding kirjgen we zoals gewoonlijk het leerlingaantal te horen, dat voor deze school op 630 ligt, over 2 locaties verspreid. Ook deze school is, al zou je het qua gebouw in vergelijking tot het vorige niet direct zeggen, een overheidsschool. Deze school heeft als doelgroep meervoudig gehandicapte kinderen. Veel mobiliteitsproblematiek veelal in combinatie met een mental disability.

Waar de overeenkomst direct zichtbaar werd, was de visie die de scholen delen, uitgewerkt in een SPED Curriculum Framework. De afbeelding zat bij beide scholen in de presentatie en mag dus ook in dit verslag niet ontbreken. (klik voor de grote variant)

Verder bestond de ietwat lange introductie voornamelijk uit welke en hoeveel therapeuten er zijn binnen de schoo en het werk dat de vele specialisten doen. Hieruit blijkt al, evenals op de vorige school, dat er bijzonder veel personeelsleden werkzaam zijn. Bij navraag blijkt dit ook te kloppen, want per 2 á 3 leerlingen is er 1 personeelslid. Een intensieve begeleiding, mijns inziens. 

Opvallend bij de presentatie is het onderdeel ouderbetrokkenheid waar ontzettend veel aandacht blijkt te zijn. Uit de afbeelding die is bijgevoegd kun je aflezen op welke onderdelen er in het kader van ouderbetrokkenheid georganiseerd worden.
Voor de rondleiding worden we in groepjes van 4 (personeelsleden genoeg...) door het grote, nieuwe gebouw geleid. Systematisch werden alle kamers afgelopen en afgevinkt, maar dat was weinig bijzonders. Enkele snoezelruimtes, logopedieruimtes, spreekkamers en meer daarvan. Wat daarentegen wel leuk was, was het bezoek daarna aan een paar klassen. Echter blinkt de school uit in de afwezigheid van technologie en ICT. Ook de tuin om de school als het sportveld en zwembaden mochten uiteraard niet ontbreken in de rondgang.

Gelukkig bewaarden ze the best for last, want de ruimte die we nog niet bezocht hadden, MySpace, bleek hun heuse ICT-lab te zijn dat werkelijk meer dan de moeite van het bezoeken waard was. Voor deze ruimte was een medewerker van een technologisch bedrijf binnengehaald om hier het ICT en onderwijs op poten te zetten, uiteraard wel binnen de kaders van het ministerie (MOE)
Binnen de muren van deze ruimte waren vele technische snufjes verzameld. Zo was er een interactieve vloerprojectie, stonden er diverse computers met in hoogte verstelbare tafels voor rolstoelers en was er een presentatie van eye-tracking software voor leerlingen die de computer aan de hand van hun ogen besturen. Dat moest ik even proberen natuurlijk!
Een stukje verder kon ook, want ook besturing aan de hand van een hoofdbandje en een muisknopje waar dan ook bevestigd, zat ook in de mogelijkheden.

Hiermee kwam een einde aan de bezoeken van vandaag en staan er voor morgen nog 2 op het programma. Als eerste doen we de Hollandse School aan om daarna de studiereis af te sluiten bij de technische universiteit van Nanyang.

Rainbow Center

« terug naar het overzicht
Naar het overzicht

Jaarkalender


   Bekijk de hele jaarkalender >

Informatie

Zelfstandigheid

Op VSO Herenwaard staat het stimuleren van de zelfstandigheid van leerlingen centraal. De school helpt leerlingen bij het ontwikkelen van vaardigheden die ze nodig hebben om zo zelfstandig mogelijk te...