Zelfstandigheid
Op VSO Herenwaard staat het stimuleren van de zelfstandigheid van leerlingen centraal. De school helpt leerlingen bij het ontwikkelen van vaardigheden die ze nodig hebben om zo zelfstandig mogelijk te...
Voor vandaag stonden de eerste 'gewone' oveheidsscholen op het programma. Hiervoor waren de scholen allen privescholen, waardoor van vandaag een vergelijking kunnen gaan maken tussen beide. Ook is het de eerste ZML-school en ook het tweede bezoek is een SPED-school.
MINDS Towner Gardens School (TGS)
Een aardig stuk rijden vandaag in het toch zo kleine Singapore, voordat we bij de eerste bestemming aankwamen. Zoals ondertussen gebruikelijk werden we al bij de poort onthaald en warm welkom geheten. Met dit klimaat ook niet echt een uitdaging. Echter toen we het zaaltje inliepen in een school die gewoon draaiende was, was het toch opmerkelijk dat er 11 personeelsleden bij het welkomstwoord en de inleiding aanwezig waren. En dat op een school met slechts 210 leerlingen. Zouden de klassen wel bezet zijn? De vice-principal begon in ieder geval met haar presentatie.
Towners Gardens School is een van de vier scholen van MINDS (Movement for the Intelectually Disabled of Singapore) en tevens een van de twintig SPED-scholen die Singapore kent. Dit is op zich een klein aantal, kijkend naar ruim 5,5 miljoen inwoners.
19 jaar geleden begon de overheidsschool TGS als organisatie die vooral door Singapore Airlines gesponsord werd. Als wederdienst verzorgden zij het scnhoonmaken en opnieuw oprollen van de oortelefoontjes uit het vliegtuig voor die maatschappij. De sponsoring bedroeg 1.000.000 per jaar, echter is deze helaas tot een einde gekomen. Momenteel is er een nieuwe (veel kleinere) bron van inkomsten door het afvullen van 0,5 L. waterflesjes. Momenteel komt het budget voornamelijk uit de ministeries Social Development en afdeling Education.
ICT werd in de presentatie al snel genoemd en liet zich in de school meten aan de hand van 5 Proficiancy levels. Hierbij in mijn achterhoofd denkend aan onze leerlijnen, maar dan slechts op 5 niveaus en behoorlijk basaal. (Zie foto's)
Shirley, de dame die het ICT voor TGS onder haar hoede heeft, gaf vervolgens een behoorlijk snelle presentatie over het ICT-gebruik in de school. Duidelijk werd het al vlug dat er op beginnersniveau gewerkt wordt aan de hand van ICT. In de klassen zijn 1 iPad te vinden per groep, die voor de leerkacht is. Verder zijn er enkelen in een centrale hal aanwezig. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van vele Powerpoints in de klassen, is een enkele Apple TV en het gebruik van handphones wordt ingezet. Ook wordt er een Edmodo bijgehouden met een zusterschool in Japan waar ze ook twee maal per jaar mee Facetimen.
Tijdens de rondleiding vallen uiteraard nog ICT-specifieke dingen op. Buiten het feit dat we duidelijk op een school voor intelectually disabillty terecht zijn gekomen.
Zo startten we in jaar 1 waarbij we een juf met een iPad zien voor een beamer met scherm. Klassikaal onderwijs waarbij een leerling les krijgt en de andere kijken. Of in dit geval, afgeleid zijn door 10 Nederlanders die de klas binnenkomen en veel interessanter zijn.
Een ander groepje leerlingen zit begeleid te werken met een iPad en schrijflessen, waarbij ze letters mogen overschrijven.
In het 2e leerjaar niet echt een ander beeld, echter is hier rekenonderwijs aan de gang, maar ook hier niks interactiefs. We krijgen ook het idee dat het ICT er vooral nu gedaan wordt omdat een delegatie op bezoek is.
Wat wel een interessant dingetje was, was de leerling die niet kon/wilde praten. Hij loopt standaard met een mini-tablet om zijn nek en maakt gebruik van een text-to-speech app. Je stelt de vraag, hij typt het antwoord, de tablet spreekt voor hem.
Uiteindelijk belandden we nog in een aparte ICT-klas met voornamelijk iPads waar leerlingen vrijwel individueel aan het werkt lijken te zijn. Te denken valt aan de happy few die zelfstandiger kunnen werken en dit ook mogen doen.
Conculderend aan dit bezoek is dat het een bijzonder groot verschil maakt of je een overheids- of priveschool bent. De financiele middelen om het ICT in school vorm te geven en technologisch er bovenuit te springen mis je behoorlijk in deze school. Maar wellicht is het een managementkeuze is blijkt de volgende school helemaal ancders. Op naar het Rainbow Center, maar eerst... lunch!