Dinsdag - Pathlight School for Autism

Vandaag hadden we de eerste twee schoolbezoeken op het programma staan, een goed gevulde dag dag die begon met het bezoek aan de Pathlight School for Autism.

PATHLIGHT
Op Pathlight werden we uiterst hartelijk ontvangen en in een ontvangstruimte werd kort de school geïntroduceerd. Hierna volgde een rondleiding door het enorme gebouw om te eindigen met een Q&A over de organisatie voorzien van enkele video's. Hieronder mijn bevindingen over de school en de inzet van ICT door deze school. Deze school is, naar eigen zeggen, de grootste school voor autistische leerlingen ter wereld, met een leerlingaantal van 1067.

Wat direct opviel was de enorm gestructureerde omgeving binnen de school. Zowel het nette gebouw als de strakke gangen sprongen direct in het oog, evenals de art-vaardigheden van de leerlingen die overal tentoon waren gesteld ofwel opgenomen werden in het meubilair. In de klassen werd de structuur nog eens extra duidelijk door alle stappenplannen en afbeeldingen die consequent in iedere groep, op iedere gang op dezelfde wijze doorgevoerd waren. Een volume-meter over hoe hard er gepraat wordt of hoe hard/zacht er gepraat moet worden. De timers, klassikaal en individueel, het rooster; alles op dezelfde wijze. Ook de verschillende ruimtes, welke voor wie toegankelijk zijn, de kledingreglementren zijn in een oogopslag duidelijk. Het gymlokaal (open verbinding met buiten, raamloos) heeft stickers op de grond waar schoenen en sokken horen. Alles heeft zo zijn functie, mooi om te zien!

Op de gangen vielen de "calm-rooms" me op. Kleine ruimtes op iedere verdieping een, waar een leerling zonder zichzelf of anderen te beschadigen, tot rust kan komen. Ook opvallend was het gebruik van de observation-rooms in de lokalen, toegankelijk via een deur buiten het lokaal. Leerlingen kunnen zonder te storen worden geobserveerd waarbij de observator vanachter glas de klas in kan kijken.

Maar wat doet de school aan ICT. Ze brengen hun ICT binnen de school via twee kanten, leren met behulp van ICT en ICT leren als vak. Als vak krijgen de Primary students 1 uur per week les in ICT, Secondary students 2 uur.
Daarnaast komt ICT op verchillende manieren terug in de lessen die in de klassen gegeven worden; bij Engels, in wiskunde en daily living skills bijvorbeeld. Leerlingen leren aan de hand van video-stappenplannen op een tablet, maar gebruiken de devices ook bij zelfstandig werken bij cognitieve vakken en zelfs bij samenwerkend leren, wat gezien de doelgroep toch lastig is. Wat het laatste befreft hebben we een voorbeeld gezien in lessen programmeren waarbij er Singapore-breed competetief gewerkt wordt. Waar we ICT in de lessen in terug hebben kunnen zien was het gebruik van Kahoot! waarbij leerlingen klassikaal vragen beantwoorden en zich in dit voorbeeld voorbereidden op een trip.
Wat betreft het beleid binnen de school richtte de leiding zich op het SMAR-model en het SETT-framework. Deze worden in de afbeeldingen toegelicht. Klik om te vergroten.
 

Het uiteindelijke doel van de Pathlight School is het zijn van een Smart School. Dit in de lijn van het onderwijs van Singapore dat een Smart Nation wil zijn, het vormen van een digitale wereld. Een digitale wereld is afhankelijk van het zijn van een Smart Nation wat je op zijn beurt niet kunt bereiken zonder Smart schools. 

Om dit te bereiken is het gebruik van ICT uiteraard meer dan noodzakelijk en is het aantal uren ICT-les wat weinig. Echter is er een school-in-school die zorgt voor extra ICT-lessen aan de leerlingen die extra ICT-vaardig zijn. Voor hen is het IT-lab ontwikkeld waarin de ITDA zit. De IT Design Academie voor de uitschieters binnen de IT

Wat verder opvallend was binnen de school was het gebruiken van de kunst-kwaliteiten van de leerlingen. Deze komen terug in bijvoorbeeld het meubilair, op de gangen, maar ook in een heuse merchandise in de art-shop waar hoogwaardige spullen worden verkocht voorzien van leerling-artwork. Echt heel gaaf! Wat zeker niet minder gaaf was, was de aanwezigheid van een Starbucks-opleidings-coffeecorner. Materiaal van Starbucks en instructies van Starbucks-personeel aan leraren van de school om leerlingen op de leiden om binnen Starbucks aan het werk te kunnen, zelfs als barista. Als ik uit alles was ik hier vandaag gezien heb èèn ding mag intergreren in VSO Herenwaard... 

Pathlight School for Autism

« terug naar het overzicht
Naar het overzicht

Jaarkalender


   Bekijk de hele jaarkalender >

Informatie

Zelfstandigheid

Op VSO Herenwaard staat het stimuleren van de zelfstandigheid van leerlingen centraal. De school helpt leerlingen bij het ontwikkelen van vaardigheden die ze nodig hebben om zo zelfstandig mogelijk te...