Woensdag - United World College South East Asia

United World College South East Asia

In de middag werden we door de bus afgezet bij het UWC, de internationale school met locatie South East Asia. Eenmaal binnen was het onthaal al veelbelovend. Enthousiaste mensen die ons gelijk een korte rondleiding gaven terwijl we ons naar de verdeellocatie begaven. De leerlingen zouden er nog drie kwartier zijn, dus de rondleiding moest snel van start in twee groepen, een Primary en een Secondary versie. Aangezien ik voor het VSO ZML op een reguliere school het best aansluit met de cognitieve basisschoolleeftijd besloot ik de Primary te kiezen. Zonder de andere achteraf te weten, sowieso een goede keuze. Seán McHugh verzorgde voor ons de rondleiding, een enthousiaste, humorvolle, assertieve, intelligente Engelsman die alles vertelde wat je weten wilde over zijn school en het gebruik van ICT hierin en zichtbaar trots is op zijn school. En daarnaast overal direct een antwoord op wist, tussendoor contact legde met de leerlingen op school en oog had voor iedereen.

Sean bogon zijn verhaal dat ook zij een Apple school waren die draaien op Google Apps for Education. Waarom ze deze keuze maken kon hij direct vertellen. Apple bleek in massale aanschaf het goedkoopst voor wat zij willen en Google Apps for Education biedt de mogelijkheden om alles in de cloud op te slaan en te delen. Daarnaast zijn de gebruikersvriendelijkheid en dat het gratis is redenen om deze keuze te maken. Waarom geen Microsoft (Sean begint te gruwelen…) Omdat Microsoft je A een device aan laat schaffen, B een Office (365) pakket moet nemen en C moet betalen voor de ondersteuning. Duidelijk!

iPads worden direct vanaf de kleuterklassen (K1 en K2) gebruikt en voor iedere leerling beschikbaar gesteld. De iPads blijven op school en zitten in een kast. Deze worden dagelijks ingezet waar het mogelijk is. Ook vormen de kinderen hier al een Learning Journal (in plaats van een E-portfolio). Deze richt zich op de vooruitgang van de leerling en is direct zichtbaar voor de ouders.

In de lage groepen wordt uiteraard nog geschreven, maar is een kentering zichtbaar in de manier van aanleren. Zo werd er eerst geschreven vervolgens nagetypt. Aangezien motorisch gezien typen makkelijker is wordt nu eerst getypt en vervolgens nageschreven (bijvoorbeeld de naam). Er is direct een voorbeeld zichtbaar op het scherm waarop ook gelijk middels een app geschreven kan worden. Aangenomen wordt dat een leerling het typen vaardig wordt naar mate deze het 1 uur per dag over een periode van 7/8 jaar doet. Toetsenbord-controle ontwikkelen.
Het gebruik van de iPad wordt ook in deze groepen, maar het geldt voor de rest van de school met MacBooks, dat de devices zo veel als mogelijk tijdens de lessen geïntegreerd worden.

Wat opvallend was binnen de groepen, hetgeen we ook op een eerdere school zagen, was het ontbreken of het niet (meer) in gebruik zijn van het interactieve digibord. In de loop van de afgelopen tien jaar is duidelijk geworden dat deze borden qua interactiviteit weinig tot niks toevoegen en het nog steeds 1 op 1 werk aan leerlingen biedt. Een vergrote tablet, zeg maar. Als alternatief zagen we (meerlaagse) whiteboards evenuteel voorzien van een al dan niet interactieve beamer. Leerlingen koppelen indien nodig via WIFI met de beamer om werk te tonen op het scherm. Effectiever en stukken goedkoper.

Een mooi voorbeeld van het inzetten van ICT binnen het onderwijs is zonder meer het gebruik van screencast tijdens het individueel werken van de leerling. Terwijl de leerling op zijn device aan het werk is, neemt de screencast zijn scherm op. Later kan, mochten er fouten tussen zitten, de leekracht met de leerling het werk terugkijken en precies zien waar de fout zat. Tevens is er de mogeklijkheid om resultaten van werk op te slaan en te delen in de Drive. Google heeft zo onder meer Screencastify die dit voor je doet.

Tijdens de rondleiding is het onvermijdelijk dat er een Nederlandse leerling tussen zit. In dit geval maken we kennis met Anna, die zowel het Nederlands als het Engels uitstekend vaardig is. In de video volg ik haar een stukje, afgewisseld met enkele beelden van haar groep en haar medeleerlingen. 

De reden waarom er zoveel technologische integratie binnen de school zichtbaar is, heeft vooral te maken met het feit dat Singapore een bijzonder klein land is en erg competetief ingesteld is. Hierdoor wil geen enkele school zich voor een ander onderdoen en profileert ieder zich met inzet van technologische middelen. Feit is dat een school als deze, een priveschool met 3000 leerlingen die per leerling zo'n 25.000 $ per jaar betalen, een behoorlijk kapitaalkrachtige instelling is.
Hierdoor is het niet opmerkelijk dat de afschrijving van de MacBook Air 3 jaar is. Voor Primary-leerlingen geldt dat deze in school bewaard worden, maar dat de leerling de verantwoordelijkheid heeft over deze laptop. Netjes opbergen en opladen is zorg voor de leerling. Voor Secondary-leerlingen geldt dat zij de MacBook mee kunnen nemen naar huis, er zelf voor verantwoordelijk zijn, maar door school gefinancierd wordt. 

Terug in de gezamenlijke ruimte is er nog tijd voor enkele korte presentaties wanneer beide groepen weer bij elkaar gekomen zijn. Sean vertelt over verschillende apps die vooral voor Apple beschikbaar zijn, maar van behoorlijke meerwaarde zijn binnen zijn onderwijs. Daarnaast heeft hij aandacht voor de stelling "Being vs Learning". Wat laat je zien in een foto of fragment aan een ouder. Een foto van een leerling die leuk is voor het foto-album of kun je daadwerkelijk afzien wat de leerling op het moment leert. Interessant om eens vaker naar te kijken wanneer je een foto deelt. Wat zegt de foto nou eigenlijk. Wat is de meerwaarde.
Vincent, een andere docent van de school, vertelt over een speech-to-text programma, ook door Apple, maar de meerwaarde hiervan blijft in het midden. Een stukje uitleg over Mindmeister volgt, maar dat is een bekend programma om woordwebben mee te creeëren. Bijkomend voordeel is wel dat het in de Google Drive opgeslagen kan worden en daarmee gedeeld wordt met leerkrachten en thuis.
 
Katherine mag afsluiten en laat nog een stukje gevisualiseerd leren aan de hand van screencast zien. Dit hadden we echter in de rondleiding en bij Sean's presentatie ook gezien, maar hierdoor niet minder interessant.

Op deze manier komt een einde aan de dag die wat minder begon, maar welke dubbel en dwars werd goed gemaakt door de UWC. Een zeer leerzaam en waardevol bezoek.
Om de dag af te sluiten met z'n allen hebben we heerlijk gegeten in Little India, de Indiase wijk van Singapore.
Op naar morgen, waarbij we twee speciaal onderwijs scholen gaan bezoeken. Dat belooft een mooie dag te worden!



Naar het overzicht

Webdesign: De Geus Internet VSO Herenwaard maakt deel uit van de Stichting Bestuur Openbaar Onderwijs