Dinsdag - Chatsworth International School

Na het bezoek aan de Pathlight stond het schoolbezoek aan de Chatsworth International School op het programma. Maar eerst een hapje eten bij de Thai om de hoek, lekker!

Chatsworth International School 

Al bij de poort werden we opgewacht door Emily, die we kenden van de welkombijeenkomst van zondag. Een juf uit Toronto, Canada die hier nu voor het derde jaar werkt. 
Chatsworth, een school met 700 leerlingen en daarmee klein in het soort internationale scholen in Singapore. Een privéschool in een ouder gebouw dat op de erfgoedlijst van Singapore staat en voorheen diende als Chinese meisjesschool. 
De school zelf bestaat uit meerdere gebouwen waarin een kindergarten, een primary en een secondary school zitten. 
Chatsworth is een inclusieve school die alle leerlingen opvangt die bij hen aangemeld worden. Het aantal Speds (Special Education Kids) is echter relatief laag hier.

Chatsworth noemt zichzelf een Apple-school, maar draait verder volledig op Google Apps for Education. Interessant om hier meer over te weten te komen en hoe het ingezet wordt.
In de school is een opbouw in gebruik van devices vastgelegd. Zo maken de kleuters in de kindergarten gebruik van iPads die door de school beschikbaar worden gesteld. Hierin is echter niet voor alle leerlingen een persoonlijke iPad. Hetzelfde geldt voor de leerlingen vanaf jaar 3 die gebruik maken van laptops in de klassen en hier krijgen de leerlingen een Google-account welke door de school aangemaakt wordt. De basis voor het gebruik met Google (en Apple) wordt hier dus gelegd. 
Vanaf leerjaar 6 wordt het gebruik van de MacBook verplicht aangezien de leerlingen een MacBook (zelf) moeten aanschaffen. Vanaf dit jaargang is het aantal devices dus 1:1 en wordt er actief gebruik gemaakt van het Google account. De school ligt het hier toe.

Chatsworth koos ervoor om het gebruik van de Google Education toe te laten lichten aan de hand van drie voorbeelden, gepresenteerd door leerlingen uit leerjaar 6. Kaja, Ella en Marcus namen ieder een onderdeel voor hun rekening.

Kaja:
Kaja, een meisje rond de 11 jaar uit Amerika, presenteerde het onderdeel Google Sites. Dit vormt het E-portfolio waarin ze haar presentaties, prestaties en werkstukken kan bijhouden. Ook stelt ze zichzelf hier voor, beschrijft ze haar achtergrond en kan ze haar leerdoelen kwijt. Deze pagina is niet te vinden via de zoekmachines, maar enkel toegankelijk via een link. Deze beheert zij zelf (en de school) en kan ze delen met bijvoorbeeld thuis, school klasgenoten, maar ook haar familie in het buitenland. Zo is iedereen op de hoogte hoe ze op school vordert en wat ze er doet. 
Overigens wordt in de kleutergroepen ook gewerkt met een E-portfolio, Easy Blog Jr. Deze app is echter van Apple en dus alleen geschikt voor de iPad.

Ella:
Ella is eveneens een jaar of 11, geboren in India met een Nederlandse moeder. Ze spreekt ook Nederlands, maar houdt haar (overigens erg goede) presentatie in vloeiend Engels. 
Zij vertelt over het gebruik van Google Drive, hetgeen vanaf dat jaargang in gebruik genomen wordt. Binnen Google Drive maken Ella en haar schoolgenoten gebruik van het volledige Google Office aanbod. Werkstukken maken in Docs,  presentaties in Slides, haar foto's voor schoolgebruik en wat Google er nog meer in te bieden heeft. Voordeel van het werken via de Drive-omgeving is dat alle documenten geshared kunnen worden waardoor samenwerkend leren gestimuleerd wordt.
Overigens zit zij niet vast aan het gebruik van deze onderdelen, want ICT-gebruik beperkt zich hier niet tot Google, maar er wordt zelfs aangespoord om breder te kijken. Zo werken leerlingen ook in Prezi of iMovie, zo lang de resultaten maar verschijnen in hun portfolio en/of Drive, zodat het voor de leerkrachten toegankelijk is. 

Marcus:
Als laatste mocht Marcus zijn presentatie houden, een jongen van zo'n tien jaar oud die duidelijk was in zijn statement dat Google niet per se de juiste zoekmachine is om je werkstukken mee te maken. De geloofwaardigheid van resultaten is in het geding, bijvoorbeeld door het de bovenste hits die vaak linken naar Wikipedia, een site die door mensen zelf gevuld wordt. Hierdoor is de informatie niet altijd betrouwbaar. Een betoogje met een kern van waarheid.
Als alternatief kwam Marcus met Kiddle (made by Google...). Het Google-alternatief voor kinderen waarbij je helaas weer niet altijd alle informatie vindt die je zou willen vinden, aldus Marcus. 

De presentaties werden afgesloten door Bret Dieterie, de learning support coördinator. Hij regelt de communicatie met de SEN-leerlingen en begeleidt ze. Zijn presentatie was behoorlijk Amerikaans, waardoor zijn inhoud enigzins naar de achtergrond verschoof. Populair en een tikkeltje druk. Het verhaal over gedrag-regulering was sterk, maar ging over ClassDojo, iets dat wij op de VSO Herenwaard reeds gebruiken. 

Zo is een dag vol indrukken ten einde gekomen en restte ons in het hotel een korte evaluatie met elkaar en ben ik later op de avond nog heerlijk gaan eten in het Foodjunction in Bugis.
Morgen staat het National Institute of Education in de ochtend geprogrammeerd om in de middag op bezoek te gaan bij United World College.

 

Naar het overzicht

Webdesign: De Geus Internet VSO Herenwaard maakt deel uit van de Stichting Bestuur Openbaar Onderwijs